Petua Untuk Anak Selsema

Since dah anak tiga utk kids yg ketiga ada pengalaman sket la menangani isu2 permasalahan selsema specially for baby.Alahamdulillah my baby Hakim dapat pengasuh yang memang seorang yang sangat mengasihi baby and kids. Macam2 juga petua dari pengalaman dia jaga baby and kids dia share dekat semua ibu yang anak bawah jagaanya.

Contoh kalau anak selsema memang my nanny tu akan terus sapu kunyit hidup kat batang hidung anak supaya selsema cepat kering sebab kunyit menyerap cecair, so kadang2 bila amik my baby terkejut gak tengok awat muka anak aku cam kuning semacam kan rupanya kunyit. Tapi itu tindakan efektif my nanny yang kupanggil Umi. Even my baby batuk die terus bancuh madu dengan air zam2 untuk anak sebab dia kesian tengok baby tu bila sukar nak minum susu sebab batuk dan selsema. Itu la tindakan drastik my nanny. Terbaikk mak....




So aku amalkan bende ni walaupun memang da tahu tp sebelum ni memang jarang buat. Ianya salah satu pencegahan awal agar virus selsema dan batuk tidak terus merebak.

Then satu amalan aku sebab aku full #bf aku makan vitamin C aku amik yang brand shaklee sbb ia organic dan tahan dalam 3 bulan very save. Bila kita makan vitamin C secara tak langsung beri sedikit sumber nutrient dalam susu badan yang kemudian disalur pada baby. So kadang2 bila tengok hidung die berair esoknya kering lepas nyusu. Ini salah satu petua dan amalan yang bagus bukan hanya untuk diri sendri tapi juga baby specially ibu yang full breastfeed.

Satu lagi aku selalu buat bila nampak my baby selsema aku letak balm yang brand tropika ianya bagus sebab kandungan kelapa dara buat my baby selesa bila tidur sebab ia boleh cairkan kahak. So para ibu boleh mencuba. I'm just sharing mana yang terbaik untuk our baby and kids .

Ulasan

Catatan Popular