Resepi Menambah Berat Badan Anak dan Bayi



Di sini aku nak share resepi yang aku google then jumpa dalam tentaang resepi ini dari  group resepi makanan baby  adminnya share tentang makanan yang boleh menambahkan berat badan bayi 

dari url  http://www.yummytummyaarthi.com . So Bagi ibu bapa yang ada kids dan baby yang mempunyai masalah berat badan yang tidak stabil termasuk aku boleh try amalkan resepi ini. InsyaAllah miga bermanfaat buat semua.



SATHU MAAVU baru first time aku dengar nama makanan ini ia resepi orang India. Kita lihat anak-anak kaum India nampaq semangatkan chubby2 sedap nak dipeluk heheheh. Sathu Maavu adalah tepung berkhasiat. hasil campuran finger millet, roasted gram dhal, red rice, cashew, badam, cardamom, pearl millet, sorgum, foxtail millet, dry ginger, black channa, green gram dal, whole wheat, sago.



Ingredients:

Rice - 1.5 cup ( I used cooking rice, ponni brand)
Barley - 1 cup
Roasted Gram Dal / Pori Kadalai / Pottu Kadalai - 1 cup
Whole Black Urad Dal - 1 cup
Green Gram Dal - 1 cup
Yellow Moong Dal / Pasi Paruppu - 1/2 cup
Masoor Dal - 1/2 cup
Broken Wheat / Cracked Wheat / Dalia - 1 cup
Cashew - 1/2 cup
Badam / Almond - 1/2 cup
Cumin Seeds / Jeerakam - 1 tsp
Ajwain Seeds / Omam - 1/2 tsp
Cardamom / Yelakai - 10 pods (If using this, leave ajwain and cumin)




Method:



Take urad dal and green gram in a bowl and wash them well, drain and add to a dry pan and roast till it turns golden brown and dry. Remove to a plate.



Take masoor dal and yellow moongdal in a bowl and wash them well, drain and add to a dry pan and roast till it turns golden brown and dry. Remove to the same plate.

Take rice and barley in a bowl and wash them well, drain and add to a dry pan and roast till it turns golden brown and dry. Remove to the same plate.

Roast roasted gram dal till golden and remove to the same plate.

Roast dalia till golden and remove to the same plate.

Roast cashews and almonds till golden and remove to the same plate.

Roast cumin and ajwain till golden and remove to the same plate. If you are making a sweet one, leave ajwain and cumin and add cardamom to it.

I made two version, so i took half of the mix and added cardamom to one and roasted cumin and ajwain in another. Now grind them in a mixer and sieve it.

Store it a air tight container.


Tempoh Penyimpanan

Serbuk ini boleh disimpan selamat 3 hingga 4 bulan pada suhu bilik. Jika disimpan dalam peti sejuk boleh tahan lebih dari 6 bulan


Boleh Disediakan Untuk

Sediakan bubur bersama campuran Sathu Maavu ini dan beri pada bayi berusia setahun ke atas dan juga kepada kanak-kanak. Boleh beri pada bayi dengan satu sudu kecil kemudiaan tambah secara beransur-ansur kepada dua atau dua setengah sudu kecil. Dapatkan konsult dari pakar kanak-kanak sebelum memulakan makanan baru untuk bayi.


Note - Instead of red rice, you can use white par boiled rice or brown par boiled rice.



Bagaimana Penyediaanya

Campur dalam 1 hingga 2 sudu kecil campuran serbuk ini dengan air secukupnya tanpa ketulan.Masak dalam api yang perlahan. Campurkan dalam bubur.




Savory version with buttermilk and salt




Mix 1-2 tsp of health mix powder with enough water without lumps. Cook on low flame, stirring continuously until it starts thickening. Leave it to cool. Add diluted buttermilk and salt to taste.






Selain itu parent boleh juga mencuba resepi di bawah ia adalah satu usaha. Lagipun kids sekarang memang suka makanan berasaskan cheese.






Ulasan

Dr Akbar Abdullah berkata…
Untuk menambahkan berat badan, kita memerlukan satu strategi yang rapi. Mula2 kita perlu ada diari pemakanan untuk mencatat apa menu makanan kita setiap hari. Melalui cara ini, kita akan dapat mengenalpasti jenis diet yang kita ambil dan anggaran kalori yang diambil dalam sehari. Akhir sekali, barulah kita dapat merancang menu baru untuk mencapai cita2 kita.
Akula berkata…
Tq for the knowledge DR

Catatan Popular