Berapa Banyak Bayi Makan


Jika ditanya soalan ini, kebanyakan pakar kanak-kanak memberikan jawapan "Beri bayi anda makan sebanyak mana yang dia mahu" atau “Bayi anda tidak akan membiarkan dirinya kelaparan”. ImageSelagi bayi anda sihat, jangan risau jika dia makan terlalu sedikit atau terlalu banyak kerana bayi akan makan dalam jumlah yang diperlukannya. Jadi, tiada jumlah yang tepat berapa auns atau berapa gram makanan yang harus bayi makan. Selera makan bayi juga seperti orang dewasa, berlainan antara setiap bayi dan juga berubah-ubah mengikut masa.

Berapa banyak makanan pejal yang bayi makan bergantung kepada banyak perkara.

  • Bayi yang mula makan makanan pejal seawal 4 bulan biasanya akan makan lebih makanan pejal berbanding bayi yang bermula pada usia 6 bulan.
  • Bayi yang makan makanan dilenyek sebagai makanan permulaan akan makan dengan kuantiti yang kurang berbanding bayi yang makan makanan puri.
  • Selain itu kuantiti makanan yang bayi ambil bergantung kepada selera mereka sendiri.
  • Bayi yang tidak sihat atau sedang tumbuh gigi mungkin makan kurang daripada hari biasanya makan untuk beberapa hari. Selepas itu seleranya akan kembali seperti biasa.
  • Bayi yang ‘sibuk’ bereksplorasi dengan karpet atau permainan barunya mungkin rasa tidak betah duduk di dalam highchairnya, menunggu suapan.

Apa yang perlu anda buat ialah, berikan bayi makanan yang berkhasiat. Anda juga boleh belajar bagaimana mengenal tanda-tanda yang menunjukkan bayi anda berminat lagi untuk makan atau sebaliknya.

Ulasan

Catatan Popular