Murid Berprestasi Cemerlang


Sudah dengar pada tajuk pun dah cukup membanggakan ibu dan ayah. At least ibu tahu ability anak ibu dan ibu tahu anak ibu never give up dan sentiasa mencuba yang terbaik. Gembira betul Haikal pada Hari Anugerah Kecemerlangan tuh tak sabar dia nak ke sekolah pada hari itu. Memang dah awal2 die inform ayahnya yang dia akan dapat hadiah tak kira la hadiah ape pun tapi kids kalau dengar nak dapat hadiah mesti excitedkan.Tapi before that aku dah tahu because cikgu die dah inform aku tru whatsapp. Ibu bangga atas usaha haikal dan terima kasih pada gurunya yang mengajar  dengan sabar kalau ikut ibu yang jd guru memang orang dengar macam meroyan la terjerit terlolong ..memang salute pada profesion seorg guru yang penuh kesabaran.


Becerita mengenai  si sulungku ini Danish Haikal memang seorang slow cool dtg lambat school pun stil slow cool parent nie yg macam rebut taufan gelabah. Dan kalau anak sulung  memang orang akan cakap kalau anak sulung ibarat eksperimen bagi ibu ayah dalam mencorakkan perkembangan mereka. Segala kesan dan akibat kita boleh lihat then barulah kita boleh improve pada anak berikutnya. Jadi jika dia menunjukkan kecemerlangan yang baik mungkin akan jadi ikutan buat adik-adiknyawalaupun tak semua macam tu tapi kebanyakkannya adalah macam tu it’s like example or role model. Dan tak semua permulaan yang baik akan end up yang baik so kita monitor consistency dan agar mereka istiqamah dan yang paling penting  attidude dalam keseimbangan untuk duniawi dan ukhrawi wah panjang bebenor explaination aku.


Haikal pada awal examnya penggal pertama memang teruk sehingga guru kelasnya cikgu fariza melahirkan rasa sedih kerana dia bukan hanya guru kelas tapi mengajar subjek bahasa inggeris tapi untuk subjek tersebut Haikal dapat 0% it’s like cikgunya tak ajar apa2 kat Haikal. Tapi bagi result kelas agama kelas petang KAFA gred yang dia dapat majority dalam A dan B so resultnya amat baik dan bagus untuk kelas KAFA aku proud sangat walaupun result untuk kelas pagi amat merudum.So terubatlah dengan result KAFA aku sudah cukup bangga. 


But for kelas pagi i must do something so aku arrange timetable utk die mainly untuk subjek die lemah seperti BM, BI dan MAT. Subjek seperti Sains Teknologi, Pendidikan Islam dan Bahasa Arab result dia ok namun tidaklah cemerlang so aku focus utk 3 subjek tersebut.Aku spend time for one hour je paling cepat 1/2 hour takut kids cepat bosan ini hanya agar dia dapat improve dan dapat menguasai three main subjects  tersebut aku buat selang sehari. Namun tidaklah hari2 hadap because kids’s  attention hanya bertahan dalam 10 hingga 15 minit sj lepas tu dia fikir nak main so be creative.



So alhamdulillah ia agak effective  dan cikgunya pun sangat impress dengan pencapaiannya. Ini semua atas usaha dan kerajinan Haikal ia lebih kepada sikap seseorg  sama ada nak atau tak nak berubah atau masih mahu ditakuk lama. But we must make sure perihal seperti solat bacaannya betu dan .bacaan ayat2 lazim lancar dan sebagainya So Ibu really proud of you Danish Haikal. 

Catatan Popular