Amalan Doa Ibu Bapa Terbaik Untuk Anak

Amalan2 terbaik untuk anak mengikut urutan. Sebagai sudah tentu inginkan yang terbaik untuk anak jom kita amalkan doa2 di bawah untuk anak2 kita.


1. Semasa tidur amalkan ayat di bawah agar mudah mendidik anak2




Sapu air lebihan wudhu pada muka dan ubun-ubun anak. 


2. Setiap kali selesai solat baca ayat di bawah moga anak2 kita dan keturunan kita di kalangan orang2 yang tawaduk mengerjakan solat.



Rabbi ajal' ni muqeema salati wamin dzurriyati rabbana wataq abba dua

Surah Ibrahim Ayat 40




3. Jika anak2 berangkat ke sekolah baca ayat ini dengan meletakkan tangan di ubun2 mereka. InsyaAllah


Berdoalah untuk anak anda hari ini...

Dengan lafaz بسم الله الرحمن الرحيم

Anak lelaki :
ALLAHUMMA FAQQIHHU FIDDIN WAALLIM HUTAAWIL

Anak Perempuan :
ALLAHUMMA FAQQIHHA FIDDIN WAALLIM HATAAWIL

Bermaksud: "Ya Allah, berikanlah kepadanya kefahaman dalam agama dan ajarlah kepadanya tentang kefahaman Al-Quran."

Doa ini telah dibacakan oleh Rasulullah SAW kepada Ibnu Abbas RA sewaktu beliau berusia 6 tahun. Alhamdulillah, beliau telah dilantik jadi Mufti di Baghdad semasa berusia 13 tahun dan menjaga solat.




4. Buat air sebagai bekal anak2 ke sekolah moga hati mereka terang dapat menerima ilmu dengan mudah. InsyaAllah






Bagi anak-anak minum air yang telah didoakan. Anda tak perlu hantar air kepada ustaz-ustaz, tapi ibu atau bapa boleh buat sendiri. Ini caranya
Sediakan 1 botol air untuk setiap orang anak. Kalau 2 anak, 2 botol dan seterusnya. Boleh bawak untuk bekal ke sekolah air tersebut

Baca ayat 19 daripada surah Al Kahfi. Berhenti pada perkataan “walyatalattof…” dan niatkan “Ya Allah, terangkan hati anakku xxxx sebagaimana matahari menerangi alam.” Dan terus sambung sampai habis. Dah habis tu, tarik nafas sikit dan hembus dalam air yang disediakan.


Pastikan masa anda baca tu botol dibuka tutupnya.

Juga buat bacaan sebanyak 3x.

Bila masa yang sesuai buat ni? Untuk 1 botol yang lengkap, anda perlu buat pada selepas solat maghrib malam Jumaat, solat isyak malam Jumaat dan solat subuh pagi Jumaat.

Boleh juga buat air penawar untuk anak2 setiap kali lepas solat dengan membaca surah2 ini pada air minuman bersih
Caranya: Baca ayat2 ini dan hembuskan pada air minuman yang bersih.

1. Surah al-Fatihah : 17 X

2. Ayat Kursiy : 17 X

3. Surah al-Ikhlas : 17 X

4. Surah al-Hasyru, ayat 21-24 : 17 X



Sebaiknya air penawar ini kita minum 3 hari berturut-turut tanpa minum air jenis lain. Insyaalah, kita berusaha, Allah jua yang Memustajabkan. Kadang-kadang ustazah doa dulu sebelum bagi anak-anak minum:



" Ya Allah...aku ibu yang lemah, banyak khilaf dan salah. Aku mohon keampunanMu ya Allah, atas setiap rezeki yang telah ku suap ke dalam mulut anak-anakku hingga menjadi darah daging mereka. Barangkali, ada yang tidak jelas ( syubhah), ada yang kotor, ada yang tidak berkhasiat untuk tubuh badan dan akal fikiran mereka. Ampnkan aku Ya Allah, aku bermohon agar Engkau sucikan tubuh badan mereka dari segala yang memberi mudarat, berikan mereka kesihatan yang terbaik, kecerdasan dan kefahaman dalam segala urusan agama, kekuatan hafazan dan segala yang terbaik untuk mereka."



Sama-sama ya , kita doa agar anak2 kita menjadi hamba Allah yang soleh, tidak tertimpa musibah pada agama mereka.
 

5. Jika ke sekolah sudah ibu bapa risau akan keselamatan anak2 tambah2 sekarang banyak kes penculikkan..buli ..rogol..bunuh..cabul dan sebagainya. Kita tidak mampu untuk sentiasa dekat bersama mereka kerana mereka perlu ke sekolah dan kita perlu mencari rezki. Jadi jom amalkan ayat ini.moga anak kita diperlindungan dan terselamat dari bahaya. Amin...
Boleh juga amalkan ayat ini dari Bonda Siti Aminah ibu Rasullah saw membaca doa ini sewaktu mengandungkan Baginda

ٲﻋﻴﺬﮦ ﺒﺎﻠﻮﺍﺤﺪ ﺍﻠﺼﻤﺪ ﻤﻦ ﺸﺮ ﻜﻞ ﺬﻱ ﺣﺎﺴﺪ

“Uu i’zuhu bilwahidisshomadi min syarri kulli zi hasidin”

ertinya: Aku melindunginya dengan Tuhan yang maha esa yang menjadi tempat tumpuan segala makhluk daripada kejahatan tiap-tiap pendengki.
Untuk anak perempuan amalkan ayat ini

Doa elak ANAK PEREMPUAN dirogol/dicabul/dizalimi
 

Maksudnya:

“Ya Allah, sekiranya Engkau mengetahui bahawa anak perempuanku beriman denganMu dan RasulMu, dan dia memelihara kehormatannya hanya untuk suaminya, maka janganlah biarkan dia menjadi mangsa orang kafir dan orang zalim”

7. Jika anak2 nakal2 sangat..tak mau dengar cakap..Yang suka marah-marah..



1.bancuh satu mug minuman panas..Bacakan ayat
Alam Aq had ilaikumYaa bani Adama alla..takq budussyaiton..Innahulakum aduwummubin..baca 3 kali dan hembus diair tu..Selawat keatas Nabi Muhammad SAW..Tutup mug tu dgn piring..Kalau dia nak minum,suruh dia minum air tu

8. Jika mempunyai adik beradik yang ramai amalkan ayat untuk mengelakkan mereka sering berkelahi


Baca surah al Fatihah dan selawat. 

Ini diikuti dengan bacaan surah al Insyirah sebanyak 7 kali 

kemudian bacakan ayat 200 dari surah ali-Imran serta doa berikut " Allahumma allif baina qulubihim wa ashlih zata bainihim "

Selepas itu dihembus ke dalam air untuk diberi minum kepada anak anak. Boleh juga dibaca dan dihembus ke ubun-ubun anak anda pada setiap malam.


 
 

Ulasan

Unknown berkata…
Mohon share & halalkan ilmu ini. Terima kasih.

Catatan Popular