KISAH INDAH NABI MUHAMMAD SAW dan SITI KHADIJAH r.a.




Kisah indah Nabi Muhammad SAW dan Siti Khadijah r.a. selalu berkesan untuk dibaca, dikenang dan diteladani. Cinta sejati dan kesetiaan mencintai diukur setelah perkahwinan, bahkan lebih terbukti setelah kepergian yang dicintai.

Kendati Nabi Muhammad SAW sangat mencintai Aisyah r.a., namun cinta Baginda kepada Siti Khadijah r.a. pada hakikatnya melebihi cintanya Baginda kepada Aisyah r.a., bahkan cinta itu melebihi semua cinta yang dikenal umat manusia terhadap lawan jenisnya. Sementara hikayat tentang cinta, seperti Romeo dan Juliet, Lailah dan Majnun, tidak teruji melalui kehidupan bersama mereka sebagai suami isteri. Kerana itu, sekali lagi dikatakan bahwa cinta Rasulullah SAW kepada Siti Khadijah r.a. adalah puncak cinta yang dipendamkan oleh seorang laki-laki kepada perempuan dan sebaliknya.

Sangat besar rasa cinta Rasulullah SAW kepada Siti Khadijah, sehinggakan Aisyah r.a. mengatakan dalam Shahih Bukhari dan Shahih Muslim, “Tidak pernah aku merasa cemburu kepada seseorang pun dari isteri-isteri Rasulullah seperti kecemburuan ku terhadap Siti Khadijah. Padahal aku tidak pernah melihatnya. Tetapi Rasulullah seringkali menyebut-nyebutnya. Jika ia memotong seekor kambing, ia potong-potong dagingnya, dan mengirimkannya kepada sahabat-sahabat Siti Khadijah".

Maka aku (Aisyah r.a.) pun berkata kepadanya (Rasulullah SAW) :, “Sepertinya tidak ada wanita lain di dunia ini selain Khadijah…!”

Maka berkatalah Rasulullah SAW ::, 
“Ya, begitulah ia, dan darinya lah aku mendapatkan anak.”

Dalam suatu riwayat dikisahkan, suatu saat Aisyah r.a. merasa cemburu, lalu berkata :, 
“Bukankah ia (Siti Khadijah r.a.) hanya seorang wanita tua dan Allah telah memberi gantinya untuk mu yang lebih baik darinya?" (maksud Aisyah yang menggatikan Khadijah r.a. adalah dirinya). Maka Aisyah r.a. pun marah sampai berguncang rambut depannya. 

Lalu Baginda SAW bersabda :, 
“Demi Allah..! Ia tidak memberikan ganti untuk ku yang lebih baik darinya. Siti Khadijah telah beriman kepada ku ketika orang-orang masih kufur, ia membenarkan ku ketika orang-orang mendustakan ku, ia memberikan hartanya kepada ku ketika manusia lain tidak mahu memberi kepada ku, dan Allah memberikan anak darinya untuk ku dan tidak memberikan ku anak dari yang lain.”

Maka aku (Aisyah r.a. berkata di dalam hati :, 
"Demi Allah, aku tidak akan lagi menyebut Siti Khadijah r.a. dengan sesuatu yang buruk selama-lamanya.”

Ketika Aisyah r.a. ingin menampakkan kelebihannya melebihi Siti Khadijah r.a., ia berkata kepada Fatimah r.a., (Puteri Nabi SAW dari Siti Khadijah r.a.) : 
“Aku adalah gadis ketika dinikahi ayah mu sedangkan ibu mu adalah janda ketika dinikahi oleh ayah mu.” 

Rasulullah SAW yang mendengar ucapan ini dari puterinya yang mengeluh lalu bersabda :
"Sampaikanlah kepadanya : ”Ibu ku (maksudnya Siti Khadijah r.a.) lebih hebat dari engkau, beliau menikahi ayah ku yang jejaka, sedang engkau menikahinya saat ayah ku duda.”

Disamping itu Rasulullah SAW tidak memadu Siti Khadijah r.a. dengan mana-mana wanita lain, sedangkan semua isteri-isteri selainnya dimadukan.

Teman-teman Siti Khadijah r.a. pun masih diingati oleh Rasulullah SAW dan berpesan kepada puteri-puteri Baginda agar terus menjalin hubungan kasih dengan mengirimkan hadiah, walaupun yang hanya sederhana kepada mereka.

Ketika Fath Makkah, yakni hari keberhasilan Rasulullah SAW memasuki kota Mekkah bersama kaum Muslim, Baginda berkunjung ke lokasi tapak rumah Siti Khadijah r.a., kerana rumah itu sendiri telah tiada. Baginda SAW juga pada hari itu menyendiri, di tengah-tengah kesibukan bersama pasukan kaum Muslim, dengan seorang wanita tua sambil bercakap-cakap dengan wajah yang berseri-seri. 
Aisyah r.a. yang melihat hal tersebut bertanya : 
”Siapakah orang (wanita tua) itu dan apa yang dibicarakannya?” 

Ternyata wanita tua itu sebenarnya adalah sahabat karib Siti Khadijah r.a. dan pembicaraan Nabi SAW dengannya berkisar pada kenangan manis masa lalu sewaktu bersama Siti Khadijah r.a..

Gerak langkah, suara dan ketukan pintu yang biasa dilakukan Siti Khadijah r.a. pun masih terus segar dalam benak dan pikiran Baginda SAW. Suatu ketika Baginda SAW mendengar langkah, ketukan dan suara yang serupa. 
Lalu Baginda berkata : 
"Ini mirip cara langkah dan ketukan Khadijah". 
Kebetulan yang datang itu adalah Hala (saudara perempuan Khadijah ra.) dan ternyata dugaan Baginda SAW itu benar.

Demikianlah keagungan cinta Rasulullah SAW kepada Siti Khadijah r.a., yang akan tetap terukir indah di sepajang zaman.

Subhanallah,,,,.
Semoga semua wanita-wanita yang membaca status ini akan bernasib atau senasib seperti ibunda kesayangan kita Siti Khadijah r.a..... yang selalu dirindukan suaminya, walaupun telah tiada sekali pun....

Ulasan

Catatan Popular