Friends or Bullies

Kadang2 kids nie tak tau perbezaan kawan2 buli or just main2. Sometimes mereka ingat ianya gurauan. Macam anak aku Haikal dia seorang sangat cool dan berjiwa lembut tak kasar macam budak2 lelaki sebayanya so memang sangat merisaukan bila dia cerita kawan2 die  kadang2 suka main sorok beglah, pencil case la, tolak2 lah dan ingat ianya satu gurauan main2 dengan rakan. Haikal pun tak suka report pada guru takut hilang kawan. Pada pendapat aku Haikal anakku seorang yang sangat baik. 



Bila macam2 kes dalam news tv, surat khabar budak form 3 meninggal jatuh bangunan sekolah tolong rakan amik beg sekolah so pada aku gurauan budak2 ni sudah over limit, sebabnya ianya sudah mengancam nyawa rakan sendiri walaupun tanpa niat. Nak jadi cerita masa Hari Sukan Negara 8/10/2016 aritu Haikal join larian sekolah dekat Dataran Putrajaya. Tiba2 dalam kul 10.30am tak silap cikgu call cakap Haikal jatuh bengkak mulut dan gigi patah. Sedih mendengar dan melihatnya so kesabaran aku ada hadnya. Memang aku paham di luar kawalan guru2 kalau terjadi perkara tak diingini ini bila dah ramai2 kan so agak payah nak monitor. Sedih tengok die tapi pada Haikal biasa saja, tapi pada aku luluhlah hati seorang ibu. Memang rasa berat nak allow dia join larian sekolah tu aritu. 

According to Haikal's story dia berlari bersama kawan2  tiba2 kawan tertolak dari belakang tanpa sengaja tak tau betul tidak Wallahualam. So aku just advise him supaya berhati2 after this.

Jadi kesimpulannya pada aku kids ni harus alert sama ada keadaan mereka sedang dibuli atau tidak supaya segera buat report pada guru or pihak berkenaan yang bertanggungjawab

Sebagai ibu bapa, kita semua ingin berfikir bahawa kita akan tahu jika anak kita telah dibuli. Malangnya, mangsa buli sering akan melakukan apa sahaja untuk menyembunyikan kebenaran yang menyakitkan mereka. Lihat 9 tanda-tanda untuk diawasi.

Kecederaan yang tidak dapat diterangkan
Lebam yang tidak dapat dijelaskan, lebam, dan scrapes, atau mana-mana kecederaan yang anak anda cuba untuk menyembunyikan adalah sangat membimbangkan. Ingatkan anak anda bahawa tidak ada seorang pun mempunyai hak untuk mencederakan mereka, dan menggalakkan mereka untuk memberikan anda maklumat yang diperlukan untuk bekerja dengan pegawai sekolah dan menghentikan penderaan itu.
Baju koyak, barang sekolah hilang
Jika anak anda kembali dari sekolah dengan baju koyak ataupun hilang barang-barang tanpa penjelasan yang munasabah, anda perlu untuk menyiasat sebab yang mungkin dengan cara yang langsung dan sokongan.
Mengalami sakit fizikal
Sakit kepala, masalah perut, dan penyakit berpura-pura untuk keluar dari sekolah boleh dianggap sebagai tanda trauma emosi. Buli merupakan satu aktiviti negatif yang boleh menjejaskan kesihatan fizikal dan emosi anak anda dalam pelbagai cara, jadi sentiasa berhati-hati dengan segala kemungkinan.
Hilang minat di sekolah
Jika secara tiba-tiba anak anda hilang minat datangke sekolah maka anda harus bertanya kepadanya kenapa dia bersikap sedemikian. Lebih baik jika anda pergi ke sekolah dan bertanya dengan guru kelas perkara sebenar dan ketahui siapa rakan kelas anak anda.
Tingkah laku yang merosakkan diri
Anak anda sentiasa ingin bersendirian dan langsung tidak menghiraukan orang sekeliling. Penuh dengan rasa malu dan kekeliruan, ramai mangsa buli mempunyai masa yang sukar meminta bantuan. Jangan sekali-kali mengabaikan gejala yang melibatkan-mencederakan diri sendiri, bercakap tentang bunuh diri atau melarikan diri, atau tingkah laku lain yang berbahaya.
Rendah diri
Sentiasa kemurungan atau alami emosi seperti rendah diri. Jika sikap ini ada pada anak anda, jadi mereka memerlukan perhatian ibu bapa serta-merta. Cuba berborak dan berbual akan hal sebegini, di mana mereka berasa selamat dan boleh berborak secara terbuka dan jujur dengan anda.
Kesukaran untuk tidur
Jika kanak-kanak mula mengalami masalah tidur yang tetap seperti insomnia, mimpi buruk, ketakutan malam, atau keresahan, anda harus mencari punca kenapa anda bersikap sedemikian. Cuba mengenal pasti apa yang mereka hadapi.
Takut untuk pergi ke sekolah
Kanak-kanak selalunya suka ke sekolah, lebih-lebih lagi dapat berjumpa dengan rakan sekelas. Tetapi jika anak anda sebaliknya. Mulakan siasatan, jangan ambil mudah perkara sebegini kerana kita tidak tahu hal yang berlaku kemudia hari.

Ulasan

Catatan Popular