Menghilangkan Rasa Bosan Anak Ketika Perjalanan Yang Jauh


Perjalanan jauh dengan kenderaan persendirian bersama anak-anak boleh jadi hal yang menyenangkan, atau sebaliknya.Banyak hal tak terduga yang boleh saja terjadi, misalnya anak-anak cerewet kerana bosan perlu berjam-jam dalam perjalanan.

Well, untuk menghilangkan rasa bosan dan ketidakselesaan selama berjam-jam dalam perjalanan, anda boleh mengakalinya dengan melakukan permainan sederhana.Meskipun bukan sesuatu yang "canggih", permainan ini kaya dengan kreativiti, dan sekaligus satu cara pengasah otak kanak-kanak.

Tahukah Anda?

Jika anak anda suka menghafal dan membaca, permainan ini adalah cara yang menyenangkan untuk memperluaskan pengetahuannya.

Kanak-kanak boleh mempelajari fakta menyenangkan tentang destinasi pelancongan yang ditujui, atau titik-titik kunci sepanjang laluan perjalanan. So, anak pun lebih mengenal tujuan perjalanannya.

Contohnya, ketika anda akan pergi ke Terengganu, minta ia menyebutkan legenda atau sejarah yang ada di tempat2 di Terengganu tersebut: Mengapa ada Puteri Saadong, Puteri Tujuh dan sebagainya? 


Tandakan Pada Peta

Jika anda melakukan perjalanan darat, bawalah peta, lalu minta anak dengan nama-nama tempat yang akan ditujui di peta itu. Hal ini dapat membantu kanak-kanak mengingat nama bandar dan lokasinya. Anda juga boleh mengajak anak bermain dengan huruf pada plat kenderaan.

Gunakan huruf-huruf pada plat kenderaan sebagai permulaan nama bandar atau negara, dan minta anak menyebutnya.

Memburu Haiwan

Permainan ini sangat senang bagi seisi keluarga, boleh dilakukan  ketika berada di kereta, kereta api, atau kapal terbang.

Setiap pemain melihat keluar tingkap masing-masing, untuk mencari pelbagai haiwan yang boleh dilihat sepanjang perjalanan. Mata akan ditambah setiap kali anda melihat haiwan. Yang berjaya menyebutkan binatang paling banyak menjadi pemenangnya.


Beri Hadiah Yang Ada Nilai Fizikal

Cara yang tak kalah seru untuk membuat perjalanan pendidikan bagi anak-anak adalah dengan memberi mereka hadiah yang fizikal, misalnya wang untuk belanja sepanjang perjalanan.

Beri mereka sejumlah wang, dan biarkan mereka membelanjakan mengikut pilihan mereka.Hal ini akan membantu mengajar anak tentang nilai wang, bentuk wang, dan beberapa kemahiran pengiraan yang sangat penting pada masa akan datang.

Ini juga akan mendidik mereka berani mengambil pilihan kewangan yang sendiri, dan membantu mengembangkan kemandirian apabila kembali ke sekolah

Ulasan

Catatan Popular